Romania oscileaza intre CRM cloud si proiecte xRM

cloud-crm-2Prognozele ultimilor ani vorbeau despre orientarea masiva a clientilor catre  CRM cloud, care urma sa reprezinte de cca 62% din piata in 2018. Evolutia era corelata cu adoptia generalizata a modelului SaaS (Software as a Service), segment de piata care ar urma sa depaseasca o valoare de 70 miliarde USD in acest an (cca 58 miliarde la finele anului 2017). Toate bune, dar…

Ce se intampla pe piata locala? Datele despre piata CRM lipsesc, deoarece domeniul nu starneste interestul analistilor. :( Tendinta globala pare să se respecte insa, iar ofertele de CRM cloud sunt tot mai multe si mai „agresive” in termeni de promovare si pricing. Practic orice cautare pe google, dupa cuvinte cheie asociate intoarce rezultate cu furnizori de CRM cloud, locali sau internationali, fiind derulate permanent 4-5 campanii adwords in paralel. Exista cateva aspecte insa care merita evidentiate:

  • Majoritatea nou venitilor pe piata sunt jucatori de tip SaaS, care abordeaza cu precadere zona companiilor mici si foarte mici. Pe acest segment nevoia de CRM este acuta, iar rata de penetrare foarte redusa. Datorita complexitatii reduse si a bugetelor corespunzatoare, pentru aceste companii singura optiune este CRM cloud, prin urmare este fireasca agitatia furnizorilor.
  • Numeroase companii medii si mari inca opteaza pentru CRM on premises si nu CRM cloud, motivate in principal de existenta unor procese foarte specifice si de dorinta managerilor de a avea fluxuri de lucru personalizare. Cum CRM-ul sufera la capitolul utilizare, companiile fac tot posibilul sa nu scoata angajatii din zona de confort si cauta solutii care sa conserve modul de lucru. A se vedea activitatea unor furnizori precum Synergizer (CAS CRM) Entersoft, TotalSoft. De asemenea, numarul de proiecte care au la baza dezvoltarea de solutii pe platforme de tip xRM este in crestere.
  • Pe segmentul mid-market, multe proiecte nu se incadreaza in tiparul SaaS si in realitate sunt implementari traditionale (in termeni de customizare and stuff) insa cu plata licentelor in rate si hostarea infrastructurii IT la furnizorul solutiei sau intr-un centru de date.
  • La nivelul de varf al pietei (cele 2-3% organizatii enterprise) CRM-ul, ca acronim, tinde sa dispara din peisaj, iar proiectele curente din sfera gestiunii relatiilor cu clientii sunt asimilate unor abordari de tip digital transformation, customer experience etc. Evident, aici este cea mai mare miza financiara, insa multe proiecte nu devin publice..prin urmare dificil de cuantificat aceasta piata.
  • Jucatorii de CRM Cloud exclusiv (pentru care este mai facila analiza) inregistreaza cresteri semnificative (le-as evalua la 30-40%) ale activitatii (numar de clienti, numar de utilizatori etc) si ma refer atat la solutii gen MiniCRM cat si la Salesforce, a carui lista locala de clienti creste constant.

Din discutiile cu beneficiarii/furnizorii, ca tendinte se mai remarca si:

  • Majoritatea beneficiarilor vizeaza si o componenta de Social CRM
  • Creste nevoia de solutii/abordari nisate, ceea ce pune presiune ce capacitatea de consultanta de business a furnizorilor
  • Proiectele tind sa iasa din zona de vanzari
  • Mobilitatea devine un element by default
  • Costul ramane un element critic, indiferent de scenariu….„e prea scump, dom”le”.

Comments are closed.